מדריך להטמעת נתונים מובנים - structured data schema

המדריך להטמעת Structured Data (סכמת נתונים מובנים)

המדריך המלא לאופן הטמעת נתונים מובנים Structured Data (סכמת נתונים מובנים) לצורך שיפור הנראות בגוגל וקידום האתר

 

 

קידום אתרים הוא תחום שדורש ידע ומיומנות. לא כל בעל אתר יודע איך לבצע קידום אורגני באתר שלו. לשם כך קיימי אנשי מקצוע בתחום השיווק הדיגיטלי שמכירים את שיטות הקידום וגם יודעים דבר או שניים על סודות האלגוריתם של גוגל.

על פי הערכות המומחים, גוגל משתמשת ב-200 מרכיבי דירוג שונים כדי להעריך את איכות האתרים שהיא מראה בתוצאות החיפוש שלה. כדי להתברג במקומות הראשונים יש צורך בפעילות מתמדת שכוללת השגת קישורים לאתר, העלאת תוכן מעניין ומקורי על פי ביטויי חיפוש וכן שיפור מתמיד של אלמנטים טכניים באתר.

אחד מהכלים שעומדים לעזרת מפתחים ומקדמי אתרים נקרא סכמה (Schema). מדובר בשפה שנוצרה על ידי צוותים מכמה מנועי חיפוש שונים ושנועדה כדי לאפשר לאלגוריתם החיפוש להבין טוב יותר דברים הקשורים בתוכן ובמבנה של האתר.

את המידע הזה ניתן לראות במנועי החיפוש באופן מורחב, וכך לשפר את רמת החשיפה של האתר בתוך תוצאות החיפוש ולמשוך תשומת לב מהגולשים. השתדלנו להביא לכם במאמר זה את כל המידע שאתם צריכים לדעת על שימוש בסכמה לקידום לוקאלי של האתר שלכם ולקידום אתרים בכלל.

מה זה סכמת נתונים מובנים (Structured Data Schema)?

הפרויקט של Schema התחיל כמאמץ משותף של מנועי החיפוש Yahoo, Google ו Bing. הצוותים שיצרו את הפרויקט שאפו ליצור דרך שבה מנועי החיפוש יוכלו להבין טוב יותר פרטים ומידע על עסקים שונים באמצעות קוד האתר. הם רצו שתהיה דרך שבה מנועי החיפוש יוכלו להציג מידע באופן מתקדם יותר, ולא רק באמצעות קישורים שמובילים לאתרים השונים.

הצוותים שיצרו את הפרויקט רצו גם שתהיה שפה אחידה שמציגה את המידע הזה, שתהיה ניתנת להבנה על ידי כל מנועי החיפוש המובילים. מכיוון שמדובר בשפה אחידה, מפתחי אתרים יכולים להטמיע את הקוד של סכמה ולקבל סיכוי לחשיפה גדולה יותר בכל מנועי החיפוש המרכזיים.

הקוד של סכמה בנוי בצורה פשוטה למדי וניתן ללמוד אותו בקלות. ישנן שלוש דרכים ליישם את הקוד באתרי אינטרנט. הדרך הראשונה והנפוצה ביותר היא באמצעות תגיות של HTML. הדרך השנייה היא לשלב את הקוד באמצעות סקריפטים פשוטים של JavaScript, והדרך השלישית היא באמצעות קוד שמכונה RDFa.

אם אתם מעוניינים להכניס קוד של סכמה לאתר שלכם ואינכם בקיאים בשפות שהוזכרו, ניתן לבקש ממפתחי האתר לשלב בתוכו את הקוד. ישנם גם תוספים שונים (בעיקר לאתרי וורדפרס) שניתן למצוא בקלות ולהשתמש בהם כדי להכניס את הקוד של סכמה לאתר. בהמשך נביא דוגמאות ממשיות לצורה שבה נראה הקוד ונראה כיצד ניתן להטמיעו באתר.

מכיוון שהרעיון שעומד מאחורי סכמה הוא סדר ופשטות, השיטות השונות להכנסת הקוד הן פשוטות ומשמשות כדי לציין בצורה מסודרת פרטים שונים על העסק שאותו האתר משווק. במאמר זה נתמקד בקידום לוקאלי, אך חשוב לדעת שישנן עשרות תגיות של סכמה שמאפשרות למנועי החיפוש לקבל סוגים שונים של מידע.

מה הם תוצאות הסכמה ב Rich Snippets?

בשלב זה אתם וודאי שואלים את עצמכם איך הקוד של סכמה שהכנסתם לאתר בא לידי ביטוי בתוצאות החיפוש ב Google או ב Yahoo. בשביל להבין זאת יש להכיר את המושג Rich Snippets. Snippet הוא כינוי למידע על האתר שמופיע בתוצאות החיפוש. בדרך כלל הוא כולל את הכותרת של האתר (שנקראת title וניתן לשלוט בה כאשר בונים את האתר) וכן תיאור קצר של העמוד (מה שנקרא בשפת הקידום – meta description). זוהי התצוגה הסטנדרטית של אתרים בתוצאות החיפוש. את ה-title וה-description מגדירים כאשר בונים את האתר. לכל עמוד באתר ניתן להכניס פרטים מזהים ייחודיים עבורו.

במקרים מסוימים תוצאות החיפוש מכילות גם פרטים מורחבים. פרטים אלו יכולים לכלול מידע גאוגרפי על העסק, פרופיל הכולל תמונות ומידע חשוב ישירות בתוצאות החיפוש, תשובות מתוך האתר לשאלות נפוצות של גולשים, סרטונים מתוך האתר שמוצגים כ”קרוסלה”, ביקורות ודירוגים של גולשים ועוד. מידע מורחב זה נקרא Rich Snippets.

למידע המורחב הזה יש יתרונות רבים עבור בעלי האתר. הוא מאפשר חשיפה משמעותית יותר מול תוצאות החיפוש האחרות באותו עמוד, וכך מושך את תשומת הלב של הגולש. בנוסף לכך, הסיכוי שהגולש יחליט להיכנס לאתר שמוצג עבורו מידע נוסף ומורחב הוא גבוה יותר.

הקוד של סכמה למעשה מתרגם למנוע החיפוש בצורה טכנית את הפרטים של העמוד, כך שיהיה ניתן להכניס לתוצאות החיפוש.

איך כותבים קוד של סכמת נתונים מובנים בגוגל?

ראשית, לפני שמתחילים להכניס את הקוד עצמו לאתר, מומלץ לעמוד הבא באתר Schema.org. בעמוד זה ניתן למצוא מדריכים מפורטים לגבי השימוש בקוד, וכן את כל סוגי התגיות והמידע שניתן להוסיף להם את הקוד. המידע באתר ניתן ללא צורך בתשלום והרשמה והוא מיועד לכל מי שרוצה ליישם את הקוד באתר שלו.

כפי שציינו בהתחלה, הדרכים הנפוצות להכניס קוד סכמה לאתר שלכם הם באמצעות HTML או JavaScript.

תוכלו למצוא הסברים מפורטים באתר schema.org בשביל לקבל דוגמאות למבנה נתונים מכל סוג (עמוד מוצר, עמוד שאלות ותשובות וכדומה) ובכך להבין טוב יותר כיצד להשתמש בתגיות ה-HTML או בסקריפטים של JSON-LD.

יש להקפיד על כתיבה נכונה של הקוד, כדי שהוא ימלא את הייעוד שלו. אם מכניסים תגיות HTML, חשוב לסגור אותן. אם מכניסים קוד JSON-LD, חשוב גם כן להקפיד לכתוב אותו בצורה הנכונה.

כאשר משתמשים בתוספים מוכנים של סכמה, קל יותר להקפיד על כתיבה נכונה של הקוד, מפני שהוא מוכנס בדרך כלל באופן אוטומטי, ואתם צריכים רק למלא את השדות המתאימים בקוד.

איך עושים אימות סכמות נתונים מובנים עם כלי הבדיקה של גוגל?

לפני שהקוד מוכנס לאתר, חשוב מאוד לבצע בדיקת תקינות בכלי של גוגל שנקרא: Rich Results Test (או במידה ועדיין זמין, דרך ה Structured Data Testing Tool). הכלים האלה חינמיים ומאפשרים לבצע אימות של הקוד. האימות הזה מוודא שהקוד בנוי נכון וניתן להבנה על ידי מנוע החיפוש.

לכלים ניתן להכניס קטעי קוד שלמים ולוודא שהם כתובים נכון. הכלי בודק את כל הסוגיות השונות שקשורות לאימות הקוד – סוגי התגיות, פתיחה וסגירה של תגיות, שימוש בלעדי בסוגי המידע שנכללים בסכמה ועוד.

ניתן לבצע את האימות גם לאחר שהקוד כבר באתר, אך מומלץ לבצע שלב זה קודם לכן. חשוב להבין שקוד שלא עובר את שלב האימות לא יובן כהלכה על ידי מנועי החיפוש ולא יצליח לבצע את המטרה שלשמה נעשה בו שימוש.

אם הכלי של גוגל מוצא שגיאות בקוד, הוא יציין אותן בצורה ברורה – כך שניתן יהיה לראות היכן יש טעות ולתקן.

מה הן הנחיות של גוגל לגבי השימוש בסכמות?

בנוסף לאתר של Schema.org ולכלי האימות של גוגל, פורסמו גם הנחיות לגבי השימוש בסכמה. גוגל נוהגת לפרסם הנחיות בתחומים רבים. ההנחיות מיועדות למפתחי אתרים ומקדמי אתרים, על מנת למנוע הפצה של ספאם ולהילחם בשיטות קידום אתרים שמנסות “לעבוד” על מנוע החיפוש ולפגוע ברמת האיכות והרלוונטיות שגוגל שואפת תמיד להגיע אליה.

אחת מההנחיות המרכזיות היא להקפיד להשתמש בתגית המתאימה לסוג העסק והמידע שאותו אתם מפרסמים. כך, למשל, חשוב שלא להשתמש בתגיות מעולם הספורט עבור אתר שבכלל מקדם מסעדה. הנחיה נוספת היא להקפיד על כך שכל התוכן באתר יוצג לגולש ולא יוסתר בדרך כלשהי. בנוסף לכך, כל המידע שמוצג באמצעות תגיות סכמה חייב להיות רלוונטי ומדויק. גוגל אינה רוצה שאתרים יצליחו לקבל חשיפה מוגברת למידע שאינו אמין ומדויק. זו הדרך של גוגל לשמור על מעמדה כמקור אמין ואובייקטיבי ככל הניתן למידע ברשת.

קידום עסק לוקאלי דרך סכמות נתונים

להלן דוגמא לתגית HTML של סכמת נתונים לוקאלית של מסעדה, כולל גרסה נוספת בפורמט JSON-LD. הקוד כולל פרטים על שם המסעדה, הכתובת, מספר הטלפון, שעות פתיחה ועוד. שימוש בקוד הזה יאפשר למנועי החיפוש להבין בדיוק היכן ממוקמת המסעדה ומהם פרטי הקשר שלה, וכך להציג אותם בדף תוצאות החיפוש בצורה ברורה:

סכמת נתונים LOCAL

אגב אם היינו רוצים להטמיע את הקוד דרך JSON הוא היה נראה כך:
סכמת נתונים מיקום לוקאלי

ניתן גם לקדם את הפרופיל העסקי של GMB שמוצג במפות של גוגל ובתוצאות של עסקים מקומיים שנמצאים בסביבה הגאוגרפית של הגולש שמחפש משרד עורכי דין.

הגדרת ביקורות לאתר דרך סכמות

ניתן להציג ביקורות של גולשים על כל עסק באמצעות סכמת נתונים ביקורות.

את הביקורת עצמה אפשר לדרג בציון של מ 1 עד 5.

קיימות כמה דרישות לצורך הטמעת ביקורות באתר:

  1. לא להטמיע את הקוד בעמוד הבית או בעמוד שאינו מתאר שירות/מוצר (גוגל לא יתמוך בעמודים מסוג אחר)
  2. הקוד צריך להיות בחלק העליון של קוד האתר (HEAD), כלומר לפני קודים אחרים של סכמה.
  3. לא ניתן להציג ביקורות ממקור שלישי, רק מתוך האתר, כלומר יש צורך לאפשר לגולשים להגיב על המוצר או השירות בתוך האתר ורק משם ניתן יהיה למשוך את הנתונים.

הגדרת שאלות ותשובות (FAQ) דרך הסכמה

כידוע בשנים האחרונות גוגל יצרה כמה וכמה צורות לקיצור דרכם של הגולשים על מנת להציג את המידע המחופש כבר בעמוד תוצאות החיפוש עצמו. כך למשל נוכל למצוא פרטים טכניים כמו שער המרה, מזג אויר, שעה, חישוב מתמטי ועוד בחיפוש הביטוי הרלוונטי ללא צורך בכניסה לעמודים המוצגים בתוצאות. אחת מקיצורי הדרכים היא גם הצגת שאלות ותשובות של מידע רלוונטי, למשל בצורה הבאה: בחיפוש הביטוי “ביטוח חיים”, קיימת התוצאה העשירה הבאה:

FAQ GOOGLE SCHEMA MARKUP

התוצאה הזו קיימת מאחר ובעמוד ביטוח החיים של AIG הוטמע קוד של FAQ Schema שמאפשר לגוגל להבין שמדובר בשאלות ותשובות. היתרון של תוצאה עשירה מהסוג הזה הוא שטח נדלן גדול יותר בעמוד התוצאות, מידע נוסף שיכול לתרום ב CTR ונראות מול המתחרים.
אין קשר ישיר לשיפור המיקומים, אבל באופן עקיף ברגע שגוגל מזהה שגולשים מעדיפים להיכנס לעמוד זה במקום לעמודי המתחרים, סביר שזה יתבטא בעליה במיקומים.

דוגמא לצורת הטמעה של קוד FAQ Schema (מתוך developers.google.com):

סכמת נתונים מובנית שאלות ותשובות

ישנן סכמות שונות שניתן לבצע בהן שימוש כדי לקדם את האתר. כל הדוגמאות מפורטות באתר schema.org וניתן להכניס כמעט כל סוג של מידע עסקי לתוך תוצאות החיפוש המורחבות בגוגל. ניתן להשתמש בתגיות אלו גם כדי להדגיש מאמרים באתר, קטעי וידאו, תמונות ומדיה ואפילו תפריטי ניווט.

לסיכום

  • הסכמות באו לעולם כדי ליצור שפה אחידה ומשותפת לכל מנועי החיפוש שתשמש להבנה טובה יותר של תכנים באתרים. את המידע הזה מציגים במנועי החיפוש באופן של מתן מידע מורחב מסוגים שונים (Rich Snippets). זאת מכיוון שמנועי החיפוש שואפים באופן מתמיד לשפר את איכות המידע שהם מציגים, ולהיות רלוונטיים כמה שיותר עבור הגולשים והמשתמשים. ככל שהמידע שמוצג בהם הופך להיות יותר מפורט ומותאם אישית – כך הגולשים יכולים לקבל בדיוק את מה שהם מחפשים.
  • השימוש בקוד סכמה עצמו הוא פשוט למדי. ברגע שמבינים את הרעיון הכללי של התגיות, צריך רק להיכנס לאתר הרשמי של Schema.org וללמוד את הסוגים השונים של המידע שניתן להנגיש למנועי החיפוש. מדובר בעצם בשפה שיש להכיר, כך שיהיה אפשר למצות את האפשרויות שלה בצורה הטובה ביותר.
  • אם אין לכם ידע ב-HTML, חשוב להיעזר במפתחים ובבוני אתרים כדי להטמיע את הקוד באתר. ישנם תוספים שונים של סכמה שניתן לשלב באתר וכך לעשות שימוש קל בשפה הזו – גם אם אין לכם ידע בקידוד של אתרים. אם ההתעסקות גדולה עליכם וחשוב לכם לקדם את האתר, צרו קשר עם סוכנות דיגיטל שתבצע לכם את העבודה.
  • חשוב לציין שעצם ההכנסה של הקוד אינה מבטיחה שלאתר שלכם יופיע Rich Snippet בגוגל. הדבר תלוי בגורמים רבים כמו רלוונטיות, מיקום גאוגרפי של החברה ושל הגולש ועוד.
  • אם כבר בניתם את התגיות והקוד המתאימים, יש לזכור להשתמש בכלי האימות של גוגל שיוודא שהקוד כתוב בצורה הנכונה ושאין בו שגיאות תחביר מסוג כלשהו.
  • בסופו של דבר, כאשר מקדמים עסקים במנועי החיפוש, הקוד של סכמה הוא אמצעי חשוב ויעיל להגברת האפקטיביות של האתר שלכם, ומומלץ מאוד להכיר את הכלי הזה ולעשות בו שימוש.

 

קבל הצעת מחיר




    FEEDBACK

    Description

    Accessibility Statement

    array(0) { }